Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Netolismus a jiné nelátkové závislosti na střední škole
Kocichová, Karolína ; Samek, Tomáš (vedoucí práce) ; Hyánková, Tereza (oponent)
Práce je zaměřena na nelátkové závislosti, zejména na formy netolismu, které se mohou vyskytovat na střední škole. Mým hlavním cílem je zjistit, zda jsou studenti střední školy závislí na internetu a jaké jsou důvody těchto závislostí. Nejprve se má bakalářská práce zabývá obecnou charakteristikou závislostí, poté popisuje nelátkovou závislost. Dále jsou zde popsány jednotlivé nelátkové závislosti jako je závislost na online hrách, sexuální závislost na internetu a netolismus. Tématu netolismu jsem se věnovala více. Snažila jsem se v práci stručně shrnout, co to tzv. dopamin je a jak souvisí s netolismem. Poté práce řeší blíže problematiku času na telefonu, digitální detox, sociální sítě, Facebook, Snapchat, Twitter a online závist. Práce shrnuje projevy těchto závislostí, jejich příčiny, prevence a léčbu. V práci jsou průběžně dokládány ukázky polostrukturovaných rozhovorů s žáky. Závěrečná kapitola analyzuje výsledky z terénního výzkumu a zabývá se vyhodnocením celé bakalářské práce. Přitom se opírá o odbornou literaturu a je doplněna o kvalitativně provedenou výzkumnou sondu ze střední školy, která je uvedena v příloze práce. Dle výsledků z polostrukturovaných rozhovorů se mi potvrdilo, že se závislost, zejména na internetu, sociálních sítích, objevuje na středních školách. Důvodem je dnešní...
Novodobé závislosti
CHLÁDKOVÁ, Kamila
Obecně se zabývám problematikou závislostí, jejich charakteristikou, definicí a znaky. V návaznosti na to se věnuji vybranému okruhu závislostí nelátkovým. Podrobněji analyzuji závislosti na internetu a závislosti na mobilu.
Jak covid-19 ovlivnil riziko vzniku závislosti na nakupování
Kloučková, Kateřina ; Harsa, Pavel (vedoucí práce) ; Kmoch, Vladimír (oponent)
Východiska: Pandemie koronaviru a její důsledky ovlivnily život mnoha lidí. Jaký vliv měly na nákupní chování respondentů? Znamenaly větší riziko vzniku závislosti na nakupování? Cíle: Hlavním cílem výzkumu je zjistit, zda respondenti zaznamenali změnu vlastního nákupního chování během lockdownu v roce 2021 a zda tato změna pro ně znamenala větší riziko vzniku závislosti na nakupování. Metody: Data byla získána formou kvantitativního výzkumu s využitím dotazníkového šetření, který byl rozšířen o výzkum kvalitativní, provedený metodou polostrukturovaného rozhovoru. Hlavní výsledky: Protiepidemická opatření z pohledu respondentů ovlivnila jejich nákupní chování. Část respondentů v době lockdownu (2021) vykazovala více znaků patologického nakupování než mimo tuto dobu. Mezi tyto znaky patří častější nakupování, nakupování nepotřebných věcí, nutkání utratit peníze, nakupování jako regulace nálady. Respondentky, které byly zahrnuty do kazuistik, u sebe zaznamenaly velký progres znaků závislosti na nakupování v době pandemie koronaviru. Závěr a doporučení: Závislost na nakupování by se mělo vnímat jako vážný problém. Někteří lidé mohou být ohroženi vznikem závislosti v psychicky náročnějších obdobích či situacích, kdy určité aktivity vykonávají za účelem úlevy, regulace nálady či vyplnění času. Výsledná...
Analýza využívání počítačů a chytrých telefonů u dospívajících
Klimešová, Michaela ; Mazáčová, Nataša (vedoucí práce) ; Balogh, Patrik (oponent)
Husitská teologická fakulta Univerzita Karlova v Praze Diplomová práce Analýza využívání počítačů a chytrých telefonů u dospívajících Analysis of usage personal Computers and smart Phones by Adolescents Praha 2015 Mgr. Michaela Klimešová 1 Anotace česky Tato diplomová práce se pokouší uchopit problematiku nadužívání moderních multimediálních technologií u dětí základních a středních škol. Základem praktické části je kvantitativní dotazník a jeho statistické zpracování. Chytré mobilní telefony a tablety se masivně rozšířily za poslední čtyři roky a s tím souvisí i cenová dostupnost osobních počítačů, zejména notebooků. Zprvu se zdálo, že digitální zařízení (DZ) budou trénovat inteligenci a zvyšovat školní kompetence žáků. Nicméně data jednoznačně říkají pravý opak. Doby, kdy se počítač rovnal programování a předpokládal znalost jeho vnitřní struktury, jsou dávno pryč. Dnes je přístup k DZ ryze uživatelský a nahlíží se na ně především jako na zdroj zábavy - ne jako vzdělávací či pracovní nástroj. Výsledkem jsou hráčské závislosti, které jsou jen o málo lepší než gamblerismus či jiné nelátkové závislosti. Efektivita (přínos/strávený čas) je oproti jiným způsobům studia minimální a i žáci na otázku: "Co mi počítače daly?" odpovídají zhusta, že nic. Zodpovědní rodiče by měli na DZ nahlížet jako na každou jinou...
Postoje mládeže k návykovým látkám a prevence ve městě Kralupy nad Vltavou
Vítová, Tereza ; Nová, Monika (vedoucí práce) ; Čedík, Miloslav (oponent)
Diplomová práce s názvem "Postoje mládeže k návykovým látkám a prevence ve městě v Kralupy nad Vltavou" se skládá z teoretické a praktické části. Obsahuje celkem osm kapitol. Pro tvorbu teoretické části byla použita odborná literatura. Teoretická část se v jednotlivých kapitolách zaměřuje na pojem mládež, na popis konkrétních legálních a nelegálních návykových látek, na nelátkové neboli behaviorální závislosti, na kategorie uživatelů návykových látek, na pozici kurátor pro děti a mládež a také na prevenci. Praktická část obsahuje výsledky kvantitativního výzkumu znázorněné pomocí grafů a závěrečnou diskuzi. Grafy použité v praktické části popisují zjištění, která vyplývají z kvantitativního výzkumu, který byl proveden ve třech školských institucích v Kralupech nad Vltavou pomocí anonymních dotazníků. Diplomová práce v praktické části odpovídá na otázky, jaké postoje má mládež v Kralupech nad Vltavou k návykovým látkám, na otázky týkající se využívání moderních technologií a v neposlední řadě na otázky týkající se prevence.
Role mobilního telefonu v životě vysokoškolského studenta: monitorování interakce s mobilním telefonem a následná reflexe studentů
Černá, Adéla ; Vacek, Jaroslav (vedoucí práce) ; Vondráčková, Petra (oponent)
Tato bakalářská práce má za cíl zjistit, jak vysokoškolští studenti využívají svůj mobilní telefon a zda existuje spojitost používaní mobilního telefonu s určitými situacemi v jejich životě. Výzkumné otázky cílí na samotné využívání mobilního telefonu a také na to, jak se v problematice nadměrného používání mobilního telefonu studenti vyznají. Celý výzkum byl prováděn kvalitativní metodou jako kvaziexperiment. Byly použity dvě oddělené metody získávání dat. První metodou bylo zasílání dat od respondentů pomocí mobilní aplikace a operačního systému. Druhou metodou byl polostrukturovaný rozhovor. Výzkumný soubor tvoří 8 vysokoškolských studentů z toho 4 ženy a 4 muži mezi 18 a 26 lety. Výsledky potvrzují, že jsou vysokoškolští studenti silně ovlivněni svým mobilním telefonem a vykazují k němu návykové chování. Ze zaslaných dat je také patrné, že ženy ke svému mobilnímu telefonu cítí větší potřebu než muži a celkově ho častěji využívají. Také se prokázalo, že využívání mobilního telefonu slouží jako prostředek pro prokrastinaci v průběhu cestování, přednášek ve škole a samostudiu. Z výzkumu vyplývá, že je žádoucí zařadit více informací o nadměrném využívání mobilního telefonu v preventivních programech na základních a středních školách. Klíčová slova: Mobilní telefon, návykové chování, nelátkové...
Primární prevence v oblasti látkových i nelátkových závislostí na základních a středních školách v ČR a vybraných evropských zemích.
Přibylová, Kateřina ; Rajsiglová, Jiřina (vedoucí práce) ; Havlová, Michaela (oponent)
V České republice se můžeme prostřednictvím tzv. minimálního preventivního programu školy setkat nejen s pojmem "závislosti látkové", ale i s pojmem "závislosti nelátkové". Jakým způsobem však probíhá prevence těchto závislostí a můžeme se s tímto komplexním přístupem k prevenci závislostí setkat i na školách jiných zemí? Pro porovnání s Českou republikou jsem si vybrala dvě země: Finsko a Velkou Británii. Hlavním cílem mé práce bylo zjistit, jaké jsou současné školní preventivní přístupy, a to na základě analýzy školních preventivních programů či jiných preventivních aktivit škol jednotlivých zemí. Dále pak na základě kurikulárních dokumentů zemí zjistit, jaké předměty či průřezová témata se podílí na prevenci látkových a nelátkových závislostí. A závěrem ze získaných poznatků shrnout, do jaké míry realizují školy jednotlivých zemí prevenci látkových a nelátkových závislostí. Klíčová slova: školní primární prevence, látkové závislosti, nelátkové závislosti, behaviorální závislosti, kurikulární dokumenty, školní preventivní programy
Analýza využívání počítačů a chytrých telefonů u dospívajících
Klimešová, Michaela ; Mazáčová, Nataša (vedoucí práce) ; Balogh, Patrik (oponent)
Husitská teologická fakulta Univerzita Karlova v Praze Diplomová práce Analýza využívání počítačů a chytrých telefonů u dospívajících Analysis of usage personal Computers and smart Phones by Adolescents Praha 2015 Mgr. Michaela Klimešová 1 Anotace česky Tato diplomová práce se pokouší uchopit problematiku nadužívání moderních multimediálních technologií u dětí základních a středních škol. Základem praktické části je kvantitativní dotazník a jeho statistické zpracování. Chytré mobilní telefony a tablety se masivně rozšířily za poslední čtyři roky a s tím souvisí i cenová dostupnost osobních počítačů, zejména notebooků. Zprvu se zdálo, že digitální zařízení (DZ) budou trénovat inteligenci a zvyšovat školní kompetence žáků. Nicméně data jednoznačně říkají pravý opak. Doby, kdy se počítač rovnal programování a předpokládal znalost jeho vnitřní struktury, jsou dávno pryč. Dnes je přístup k DZ ryze uživatelský a nahlíží se na ně především jako na zdroj zábavy - ne jako vzdělávací či pracovní nástroj. Výsledkem jsou hráčské závislosti, které jsou jen o málo lepší než gamblerismus či jiné nelátkové závislosti. Efektivita (přínos/strávený čas) je oproti jiným způsobům studia minimální a i žáci na otázku: "Co mi počítače daly?" odpovídají zhusta, že nic. Zodpovědní rodiče by měli na DZ nahlížet jako na každou jinou...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.